Τα μυστικά μιας σωστής δίαιτας-διατροφής!

Σχεδόν όλοι έχουμε δοκιμάσει να κάνουμε κάποια δίαιτα-διατροφή ώστε να πετύχουμε το σώμα που θέλουμε ή να βελτιώσουμε την υγεία μας. Παρόλα αυτά στο μεγαλύτερο ποσοστό των περιπτώσεων, ο κόσμος αποτυγχάνει γρήγορα στο να συνεχίσει τη δίαιτα και να πετύχει το στόχο του. Αυτό οφείλεται στα λανθασμένη δομή που έχουν οι περισσότερες δίαιτες και στο ότι συχνά δε συμβαδίζουν με τον τρόπο ζωής αυτών στους οποίους απευθύνονται. Στη συνέχεια, θα αναφερθώ σε μερικούς παράγοντες που πιστέυω πως ορίζουν μια σωστή δίαιτα-διατροφή.

Να έχει  τις σωστές θερμίδες για ΕΣΕΝΑ

Φαίνεται αυτονόητο αλλά πολλές φορές αποτελεί βασικό πρόβλημα στη δίαιτα αρκετών ανθρώπων. Για να χάσεις ή να πάρεις βάρος πρέπει να παίρνεις (λίγο) λιγότερες ή περισσότερες θερμίδες από ότι καταναλώνεις αντίστοιχα. Το να χρησιμοποιείς τη ‘’διατροφή όγκου’’ του αγαπημένου σου bodybuilder που ζυγίζει 30-40 κιλά παραπάνω από σένα δεν είναι και το ιδανικότερο. Το τεράστιο θερμιδικό πλεόνασμα (για σένα) θα σε οδηγήσει σε τεράστια αύξηση του λίπους στο σώμα σου, παρά στο μυώδες σώμα που πάντα ήθελες. Το ίδιο και για μια κοπέλα που ακολουθεί τη στερητική δίαιτα 1000 θερμίδων που προτείνει το αγαπημένο της μοντέλο, ενώ η ίδια θα μπορούσε να χάνει βάρος και με 2000. Το αποτέλεσμα θα είναι καταστροφικό και στο σώμα αλλά και στο μεταβολισμό.

Να περιλαμβάνει τη σωστή αναλογία μακροθρεπτικών συστατικών

Όλες οι δίαιτες μπορούν να δουλέψουν εφόσον έχουν τις κατάλληλες θερμίδες, που είναι ο νο 1 παράγοντας στο να πετύχει μια δίαιτα. Δεν είναι τυχαίο ότι αν ρωτήσεις 10 διαφορετικά άτομα που έχουν πετύχει το στόχο τους με μια δίαιτα, θα ακούσεις για 10 διαφορετικές δίαιτες (υψηλή σε πρωτεΐνη, μεσογειακή, χαμηλή σε λίπος, ισορροπημένη, χαμηλή σε υδατάνθρακες-κετογονική κλπ.) Το μυστικό είναι να βρεις την αναλογία που ταιριάζει στο δικό σου τρόπο ζωής και στις δραστηριότητες σου. Για παράδειγμα αν είσαι αθλητής που κάνεις 3 ώρες σοβαρή προπόνηση τη μέρα και παράλληλα εργάζεσαι, είναι βέβαιο πως θα θες πολύ περισσότερους υδ/κες από κάποιον με καθιστική ζωή. Αν είσαι άτομο που ασκείται έντονα με βάρη και θέλει να γραμμώσει, είναι βέβαιο πως θα χρειαστείς επαρκή ποσότητα πρωτεΐνης, ώστε να διατηρήσεις όσο είναι δυνατόν τη μυϊκή σου μάζα. Οπότε δεν υπάρχει μαγική αναλογία μακροθρεπτικών, αλλά το τι ταιριάζει στις ανάγκες σου.

Να περιέχει ποικιλία τροφίμων

Είναι εύκολο να πετύχει κάποιος τις κατάλληλες θερμίδες και μακροθρεπτικά συστατικά που θέλει με 3-4 τρόφιμα. Κοτόπουλο, πατάτα, μαρούλι και λίγο λάδι στις κατάλληλες αναλογίες και έχεις μια τέλεια δίαιτα! Η μήπως όχι; Καταρχάς, μια δίαιτα θα πρέπει να περιέχει μια ποικιλία τροφίμων ώστε να καλύπτει και όλα τα μικροθρεπτικά συστατικά στις ιδανικές αναλογίες (βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία). Δυστυχώς με το να τρώει κάποιος ελάχιστες τροφές είναι δύσκολο να έχει επάρκεια στα πάντα, χωρίς να καταφύγει στη λήψη συμπληρωμάτων. Επιπλέον η ύπαρξη ποικιλίας προσφέρει γευστική ικανοποίηση και κάνει πιο εύκολη την τήρηση μιας δίαιτας. Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από το να ξέρεις ότι θα φας τα ίδια γεύματα κάθε μέρα για όλη τη βδομάδα ή και ακόμα περισσότερο. Τέλος, σου παρέχει τη δυνατότητα εναλλακτικών. Για παράδειγμα να μπορείς να αντικαταστήσεις το κότόπουλο που σου τέλειωσε με τόνο ή τα μακαρόνια με ρύζι κ.ο.κ Έτσι, είναι πιο εύκολο να κρατηθείς μέσα στους στόχους της διατροφής σου.

Να προσαρμόζεται στον τρόπο ζωής σου και τις υποχρεώσεις σου

Με αυτό πρακτικά θέλω να πω πως η διατροφή σου δεν πρέπει να σε δεσμεύει και να καθοριζει τις δραστηριότητες σου μέσα στη μέρα, αλλά να μπορεί να προσαρμοστεί γύρω από αυτές. Δεν χρειάζεται να έχεις προκαθορισμένες ώρες και αριθμό γευμάτων μέσα στη μέρα, ούτε είναι αναγκαστικό να είναι πάντα ίδια αυτά τα δύο. Θα πρέπει η διατροφή σου να σου παρέχει ευελιξία στο πότε, τι και πόσο θα φας αναλόγως με το χρόνο που έχεις στο να ετοιμάσεις και να καταναλώσεις κάθε γεύμα.

Να μην περιέχει απαγορευμένα ή απαραίτητα τρόφιμα

Κανένα τρόφιμο δεν θα πρέπει να απαγορεύεται εντελώς σε μια διατροφή. Ακόμα και αν κάποιος θέλει να πετύχει μεγάλη απώλεια βάρους/λίπους, δε σημαίνει πως θα πρέπει να κόψει εντελώς όλα τα αγαπημένα του τρόφιμα. Ακόμα και γλυκά ή φαγητά όπως πίτσα, μπορούν να χωρέσουν, αλλά θα πρέπει να βρίσκονται στις κατάλληλες ποσότητες και μέσα στη δίαιτα. Για όλα πρέπει να υπάρχει μέτρο. Σε ένα άτομο που είναι συνηθισμένο στο να τρώει καθημερινά κάτι, είναι πολύ δύσκολο να αναγκαστεί να το αποφύγει εντελώς και μάλλον θα οδηγήσει σε γρήγορη αποτυχία της δίαιτας. Από την άλλη δεν χρειάζεται κανένας να αναγκάζεται να τρώει συγκεκριμένες τροφές, τις οποίες αποφεύγει εντελώς, ώστε να πετύχει μια διατροφή. Κανένα τρόφιμο από μόνο του δεν είναι εντελώς απαραίτητο ώστε η έλλειψη του να οδηγήσει σε αποτυχία ή αναγκαστική λήψη συμπληρωμάτων για κάλυψη θρεπτικών συστατικών (πέρα από ακραίες περιπτώσεις πληθυσμού που αποφεύγει ολόκληρες ομάδες τροφίμων όπως χορτοφάγοι, ωμοφάγοι κλπ.).

Να μη στηρίζεται σε μαγικά τρόφιμα και συμπληρώματα

Σίγουρα υπάρχουν ειδικές κατηγορίες πληθυσμού όπως αθλητές και ασθενείς, που έχουν ανάγκη από κάποια συμπληρώματα ή μπορούν επωφεληθούν από κάποια συγκεκριμένα τρόφιμα. Παρόλα αυτά μια σωστή διατροφή ενός μέσου ατόμου δεν χρειάζεται κανένα συμπλήρωμα, βότανο, superfood κλπ ώστε να είναι πλήρης και να καλύπτει τις ανάγκες του. Σε διαφορετική περίπτωση, σημαίνει πως η δίατροφή είναι ελλειπής είτε επειδή δεν είναι σωστά φτιαγμένη για τις ανάγκες αυτού που την ακολουθεί είτε επειδή δεν είναι επαρκής σε όλες τις ομάδες τροφίμων και τα θρεπτικά συστατικά.

Να σου ταιριάζει ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ

Το αφήσα τελευταίο, αλλά ίσως να είναι και το κλειδί μιας σωστής διατροφής, που να μπορείς να την τηρήσεις για καιρό ή και να την κάνεις τρόπο ζωής σου. Θα το έχεις δει και εσύ καθημερινά σε περιοδικά, τηλεοράσεις ή θα το έχεις ακούσει από διαιτολόγους που έχεις επισκεφθεί. Τα περισσότερα τρόφιμα που υποτίθεται πως θα σε οδηγήσουν στο αποτέλεσμα που θες, βελτιώνοντας και την υγεία σου, είναι ακριβά ή έστω ακριβότερα από αντίστοιχα/παρόμοια τρόφιμα. Μερικά από αυτά είναι: σολωμός, ξηροί καρποί, ταχίνι, βιολογικά αβγά/κρέατα, βιολογικά λαχανικά, γλυκοπατάτες, δημητριακά όπως ζέα και κινόα, διαφόρων ειδών berries ή άλλα superfoods, διάφορα βότανα κ.ά.Το καλό είναι ότι δεν χρειάζεται να ανησυχείς αν δεν έχεις τα χρήματα για να διαθέσεις για όλα αυτά. Μπορείς να κάνεις μια πληρέστατη δίαιτα στα μέτρα σου, που να περιέχει κοινά δημητριακά, ρύζι, κρέας, ψάρι, όσπρια, φρούτα, λαχανικά και γαλακτκομικά, που πραγματικά δε θα υστερεί σε τίποτα. Αυτό δε σημαίνει πως ότι είναι ακριβό και πολυδιαφημισμένο είναι και άχρηστο, απλά δεν είναι απαραίτητο στο να πετύχεις το στόχο σου κάνοντας μια καλή διατροφή.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s